FANDOM

Zbigniew Karski
Zbychu
Informacje
Narodowość Polak
Zawód Przedsiębiorca
Data urodzenia Ok. 1889 w Warszawie
Status Aktywny
Pojawia się

Zbigniew Karski (ur. w 1889 w Warszawie zm. 1908 r. (oficjalnie)) – cioteczny brat Tomka Wilmowskiego.

CharakterystykaEdytuj

Zbyszek był młodszy od Tomka o około rok. Był raczej wysokim i dobrze zbudowanym brunetem. Podobnie jak jego kuzyn, miał życzliwy i pogodny charakter, interesował się również światem i podróżami.

Znał płynnie język rosyjski, był dość dobrym uczniem i nie sprawiał większych kłopotów. W wieku studenckim zaczął jednak angażować się w działalność konspiracyjną, czego konsekwencje znacznie odbiły się na jego późniejszych losach.

LosyEdytuj

Po wyjeździe Tomka (osobiście pojawia się epizodycznie w pierwszej części cyklu) wiódł spokojne życie w Warszawie. Pod wpływem kolegów rozpoczął nielegalną działalność patriotyczną. Wykryty przez organy władzy wziął na siebie całą odpowiedzianlość, by uchronić przyjaciół. W ramach represji w trybie natychmiastowym został zesłany na Syberię. Tam zatrudnił go tamtejszy magnat finansowy, Naszkin. W ten sposób poznał również miłość swojego życia, Nataszę Bestużewą. Planował ucieczkę oraz korespondował z antycarskimi środowiskami studenckimi, o czym dowiedział się agent carskiej policji. Został przetransportowany z Nerczyńska do Ałdanu.

W piątej części przygód Tomka główny bohater razem ze swoim ojcem, bosmanem i Smugą udał się na Syberię, by uratować Zbyszka. Gdy Andrzej Wilmowski spotkał się z Nataszą został mu przedstawiony plan, według którego Zbigniew ma upozorować swoją śmierć, by móc nie ściganym zostać przemycony poza carską Rosję. Plan, po mimo licznych perypetii, udał się.

W kolejnych częściach Zbyszek występuje jako postać drugoplanowa. Po łowach na Nowej Gwinei wziął ślub z Nataszą i przeprowadził się do Ameryki Południowej. Został tam współwłaścicielem południowoamerykańskiego przedsiębiorstwa Nixona i od tamtej pory mieszkał na tym kontynencie.