FANDOM

Tygrys.bengalski
E4df59ca5a883b90med
Tygrysy

Zwyczajny osobnik i odmiana albinotyczna

Tygrys bengalski (Panthera tigris tigris) – najliczniejszy podgatunek tygrysa i największy, nie licząc tygrysa syberyjskiego, ze współcześnie żyjących kotowatych.

Trzecim tak dużym kotem był żyjący jeszcze w latach 60. XX wieku tygrys kaspijski. Wszystkie trzy wymienione tygrysy zaliczane są do największych kotowatych jakie kiedykolwiek istniały. Tygrys bengalski jest narodowym zwierzęciem Bangladeszu.

CharakterystykaEdytuj

Dojrzały samiec osiąga przeważnie długość do 290 cm (wliczając w to dochodzący do 1 metra długości ogon) przy przeciętnej masie ciała 220–230 kg (podobną wielkość i masę ma lew). Samice są mniejsze – osiągają do 250 cm długości i przeciętnie ok. 140 kg masy ciała. Największy odnotowany w literaturze osobnik nazwany Bachelor of Powalgarh, zastrzelony w 1930 roku w Kumaon (północne Indie) mierzył 3228 mm długości. Najcięższy osobnik ważył 258,2 kg.

Ubarwienie pomarańczowo-brązowe z czarnymi pręgami. Występuje również w odmianie bez pręg, albinotycznej i melanistycznej.

Samce zajmują terytoria o powierzchni od 30–105 km², a samice od 10–39 km². Ze względu na zmniejszające się powierzchnie siedlisk dostępnych dla tak dużych drapieżników w Indiach obserwowane jest największe ich zagęszczenie. Spotykane są nawet grupy wzajemnie tolerujących się osobników – tygrysy są samotnikami o wysoko rozwiniętej agresji terytorialnej.

Zamieszkuje ciepłe, wiecznie zielone lasy liściaste, łąki i lasy namorzynowe w Indiach, Bhutanie, Nepalu, Bangladeszu, zachodnich Chinach i zachodniej Mjanmie. Na Półwyspie Indyjskim pojawił się najprawdopodobniej 12 000 lat temu.

Tygrys bengalski zalicza się do najniebezpieczniejszych lądowych drapieżników. Poluje zazwyczaj z zasadzki, rzucając się z bliskiej odległości na nieświadomą ofiarę. Zabija za pomocą potężnych szczęk, pazury zaś służą do unieruchomienia zdobyczy.

W książkachEdytuj

Tygrys bengalski jest jednym ze sztandarowych zwierząt w cyklu o Tomku. Pierwszym zwierzęciem upolowanym przez Tomka był właśnie przedstawiciel tego gatunku, który uciekł ze swojej klatki w ładowni Aligatora i omal nie zabił Smugi.

Jan Smuga wielokrotnie miał do czynienia z tymi zwierzętami. Podczas jednych łowów wielki samiec rozszarpał jego przewodnika, który lekkomyślnie podążał za rannym zwierzęciem.

W IV tomie podczas pobytu w Alwarze bohaterowie wzięli udział w dużym polowaniu na tygrysy, z wykorzystaniem słoni.

CiekawostkiEdytuj

Najsłynniejszym z tygrysów bengalskich był Tygrys z Champawat, zabijający ludzi na przełomie XIX/XX wieku w dystrykcie Champawat w stanie Uttarakhand w Indiach. Udokumentowano 436 śmiertelnych ofiar zwierzęcia.

Tygrys został zastrzelony przez słynnego myśliwego wielkich kotów, Jima Corbetta w 1907 roku. Był to pierwszy z około 10 upolowanych ludojadów w karierze Corbetta. Badania na ciele zwierzęcia wykazały, iż miało ono całkowicie zniszczone dwa kły, co mogło uniemożliwiać polowanie na swoje naturalne ofiary.