FANDOM

Tasulinczi pochodził z plemienia Kampów. Przez jakiś czas przebywał jako niewolnik u białego w okolicy rzeki Unini i wtedy nauczył się dość płynie mówić po hiszpańsku. Po ucieczce z Gran Pajonalu do wolnych Kampów, zdobył u nich wielki posłuch. Zapewne dzięki dużym, wrodzonym zdolnościom dyplomatycznym, wytrwałości i sprytowi, udało mu się pogodzić skłócone dotąd plemiona z Gran Pajonalu i wybrzeży Ukajali oraz nakłonić je w 1915 r. do wspólnego zbrojnego powstania w peruwiańskiej Montanii przeciwko znienawidzonym białym. Okolice górnej Ukajali rozgorzały krwawą wojną. Indianie wymordowali poszukiwaczy kauczuku i osadników, docierając do Masisei i dalej, aż na średni bieg rzeki. Bezpardonowa rzeź wzbudziła przerażenie i popłoch wśród białych osadników. Potem przez szereg lat biali nie odważali się zapuszczać w tamte okolice. Później, w 1929 r. Indianie również napadli i wybili oddział policji koło miasteczka Requena.

W książkachEdytuj

Tasulinczi pojawia się w książce "Tomek w Gran Chaco", jako jeden z przywódców zbuntowanych indian Kampów.

CiekawostkiEdytuj

  • Wybitny polski znawca Indian południowoamerykańskich, podróżnik i pisarz — Mieczysław Lapecki, który z ramienia rządu polskiego w 1928 r. badał możliwości/rozwoju osadnictwa Polaków nad Ukajali, spotkał się i rozmawiał ze sławnym Tasulinczim w okolicach rzeki Tambo.

  • W swoich książkach Alfred Szkalarski przyśpieszył o kilka lat wybuch powstania Indian przeciwko białym.