FANDOM

Natasza Bestużewa
Nwb
Informacje
Narodowość Rosjanka
Zawód Studentka medycyny
Data urodzenia Ok. 1889 w Rosji
Status Aktywna
Pojawia się

Natasza Władimirowna Bestużewa (ros. Наталья Владимировна Бестужева) – młoda Rosjanka zesłana na Sybir za udział w studenckim ruchu rewolucyjnym, przyszła żona Zbigniewa Karskiego i współwłaścicielka przedsiębiorstwa Nixona.

Wczesne życieEdytuj

Natasza urodziła się około 1889 najprawdopodobniej w Petersburgu, gdzie dorastała i rozpoczęła studiowanie medycyny. W połowie studiów związała się z grupą rówieśników prowadzących działalność antycarską.

Po wykryciu nielegalnego zrzeszenia przez Ochranę została aresztowana i zesłana bez procesu w głąb Sybiru. Miała odbywać karę w okolicy Nerczyńska, gdzie była wciąż inwigilowana przez agentów bezpieczeństwa.

Pobyt na SyberiiEdytuj

Na zesłaniu poznała swego przyszłego męża, Zbigniewa Karskiego, który również odbywał tam karę za podobną działalność. Młodzi planowali ucieczkę z Rosji i ślub, lecz przeszkodziło temu nagłe przeniesienie Zbyszka w inny rejon Syberii. Przyczynił się do tego agent carskiej Ochrany, Pawłow, którego Natasza nienawidziła szczególnie.

W Nerczyńsku dziewczyna poznała kuzyna Zbyszka, Tomasza Wilmowskiego, który przybył do Rosji w celu odbicia zesłańca. Podczas przyjęcia u miejscowego magnata pomogła mu wszcząć zainscenizowaną awanturę. Dzięki temu w ręce Pawłowa nie dostał się ważny list z Petersburga, który mógłby spowodować aresztowanie członków wyprawy.

Następnie Natasza opuściła Nerczyńsk i odnalazła Zbyszka w Ałdanie na własną rękę. Gdy dotarli tam Tomek i reszta wyprawy, wspólnie upozorowali chorobę i śmierć Zbyszka. Pustą trumnę wypełnioną kamieniami pochowali na miejscowym cmentarzu, zaś „zmarły” zesłaniec mógł nie będąc ściganym podjąć się próby ucieczki. Przeszkodą stał się Pawłow, który wzięty do „niewoli” przez członków ekspedycji uciekł z obozowiska i dopadł Andrzeja Wilmowskiego w zajeździe. Między mężczyznami doszło do walki wręcz; ostatecznie szpicel został zastrzelony przez Nataszę, która weszła do pomieszczenia i wpakowała w Pawłowa cały magazynek z kiszonkowego rewolweru.

Po tym incydencie cała grupa zmuszona była do natychmiastowej ucieczki z Rosji, czego udało się dokonać dzięki szczęśliwemu przypadkowi w postaci Katastrofy Tunguskiej i pomocy kapitana Niekrasowa.

Wyprawy no Nowej Gwinei i AmazoniiEdytuj

Przez następne miesiące Natasza i Zbyszek korzystali z gościny swoich nowych przyjaciół w Sydney, będąc poza zasięgiem carskiego wymiaru sprawiedliwości. Zaprzyjaźniła tam się z rodziną Allanów poznała środowisko przyrodników oraz kolekcjonerów egzotycznych roślin i zwierząt.

Bestużewa wyruszyła wraz z ekspedycją na pokładzie Sity. Podczas rejsu do Nowej Gwinei przydała się jej wiedza zdobyta podczas studiów – co prawda nie z dziedziny medycyny, lecz z zakresu domorosłej produkcji materiałów wybuchowych.