FANDOM

Masajowie
Masajowie2

Masajowie – autochtoniczna afrykańska półkoczownicza grupa etniczna.

Historia i kulturaEdytuj

Zamieszkują Kenię oraz północną Tanzanię. Dzięki swoim charakterystycznym zwyczajom oraz zamieszkaniu w dostępnym terenie są jedną z najlepiej znanych afrykańskich grup etnicznych.

Masajowie porozumiewają się w języku Maa, który pochodzi z rodziny języków nilo-saharyjskich. Całkowita populacja jest szacowana na ok. 900 tys.. Problem z precyzyjnym oszacowaniem populacji Masajów wynika z odległej lokalizacji niektórych wiosek, a także ciągłego przemieszczania się ludzi. Rządy Tanzanii i Kenii próbowały zachęcić Masajów do porzucenia ich półkoczowniczego trybu życia. Jednak próba zakończyła się niepowodzeniem i Masajowie kontynuują odwieczne zwyczaje.

Społeczeństwo Masajów jest silnie patriarchalne. Większość ważnych dla grupy decyzji jest podejmowana przez starszych mężczyzn. Prawo oralne, które obowiązuje Masajów, reguluje większość sytuacji. Formalnie kara śmierci nie jest stosowana i jako zadośćuczynienie wystarczy zazwyczaj zapłata w bydle lub przeprosiny.

Masajowie są monoteistami, a ich Bóg jest nazywany Enkai lub Engai. Engai jest pojedynczym bóstwem o podwójnej naturze: Engai Narok (Czarny Bóg) jest łaskawy, natomiast Engai Nanyokie (Czerwony Bóg) jest mściwy. "Góra Boga", Ol Doinyo Lengai, znajduje się w najbardziej wysuniętym na północ punkcie Tanzanii. Najważniejszym człowiekiem w religijnym systemie Masajów jest laibon, który bierze udział w szamańskim leczeniu, wróżeniu, proroctwach, modlitwach o zapewnienie zwycięstwa w wojnie lub przywołanie deszczu.

W książkachEdytuj

Masajowie pojawiają się w II tomie. Podczas pobytu w Kenii bohaterowie odwiedzili ich wioskę i wynajęli sześciu masajskich wojowników w charakterze eskorty i przewodników. Jeden z Masajów zginął w walce z grupą "Ludzi-lampartów".