FANDOM

Lew3
Lew2

Biegnąca samica

Lew

Lew (Panthera leo) – duży, mięsożerny ssak lądowy z rodziny kotowatych, drugi po tygrysie – co do wielkości – wśród czterech ryczących wielkich kotów.

Jest to jedyny kot żyjący w zorganizowanych grupach socjalnych, zaliczany do tzw. wielkiej piątki Afryki – pięciu najbardziej niebezpiecznych zwierząt afrykańskich (słoń, nosorożec, bawół, lew i lampart).

CharakterystykaEdytuj

Samiec lwa, łatwo rozpoznawalny po grzywie, może ważyć 150–250 kg. Największy znany samiec ważył 375 kg, był to lew o imieniu Simba, żył on do 1970 roku w Colchester Zoo. Samice są znacznie mniejsze, ważą 110–160 kg (największe 185 kg) i nie mają grzywy. Samce zajmują się zdobywaniem i obroną terytorium oraz ochroną stada i zapładnianiem samic. Samice polują i opiekują się lwiątkami. Lwy zamieszkiwały niegdyś Afrykę, Azję i Europę, a jeśli uznać lwy amerykańskie za podgatunek Panthera leo – to również Amerykę Północną i Południową. Współcześnie występują tylko w Afryce, gdzie są narażone na wyginięcie i szczątkowo w Indiach, gdzie ich stan liczebny określony został jako krytyczny.

Lew jako gatunek został opisany naukowo przez Linneusza pod nazwą Felis leo Linnaeus, 1758, następnie przeniesiony do rodzaju Leo Brehm, 1829, a w końcu zaliczony przez Pococka do rodzaju Panthera w 1930. Pochodzenie słowa Panthera jest często wyjaśniane jako złożenie greckiego pan- oznaczającego wszech- i thēr oznaczającego zwierzę, co miałoby nawiązywać do dawnego szerokiego zasięgu występowania lwów.

W książkachEdytuj

Lew jest jednym ze sztandarowych zwierząt w cyklu Szklarskiego. Bohaterowie podczas pobytu w Kenii i Ugandzie w II tomie wzięli udział w polowaniu na lwy. Tomek zdołał zastrzelić jedną lwicę, lecz mało brakowało, by inne zwierzę go rozszarpało. Oprawioną skórę wysłał swojej przyjaciółce Sally do Londynu.

Po raz kolejny lew pojawia się w finałowej części przygód Tomka, kiedy to bohaterowie podczas podróży przez Egipt uwolnili Nubijską murzyńską wioskę od samotnego lwa - ludojada.

Epizod z lwami pojawia się również w innej książce szklarskiego, Tomek w tarapatach.