FANDOM

Panthera

Lampart (Panthera pardus) – gatunek ssaka z rodziny kotowatych (Felidae). Powszechnie znany jest również jako pantera lub leopard. Określenie "pantera" używane jest najczęściej w krajach Azji, zaś "lampart" w Afryce.

Jest to czwarty pod względem wielkości kot świata (po tygrysie, lwie i jaguarze). Występuje w Afryce i Azji. Zaliczany jest do tzw. Wielkiej Piątki Afryki.

CharakterystykaEdytuj

Panthera 2
Panther 3

Osobnik melanistyczny

Lampart to dosyć duży kot, chociaż ustępuje wielkością lwom i tygrysom. Posiada okrągłe uszy osadzone na głowie o krótkim pysku. Szerokie łapy wyposażone są w ostre pazury. Długi ogon pomaga w utrzymaniu równowagi podczas przechodzenia po konarach drzew/

Sierść jest błyszcząca, na grzbiecie i bokach usiana ciemnymi plamami o wielkości grochu albo orzecha. Plamy te układają się w rozetki bez plamek w środku. Jest to istotna cecha w rozpoznawaniu różnicy między lampartem (panterą) a jaguarem amerykańskim, gdyż jaguar w środku tych plam posiada dwie, czasem trzy plamki.

Pantery żyjące w lasach są mniejsze od tych, które żyją na sawannach. Różnią się też ubarwieniem. Koty zamieszkujące tereny otwarte mają jaśniejsze i rzadziej rozmieszczone cętki.

Oprócz osobników cętkowanych spotyka się również osobniki melanistyczne, tzw. "czarne pantery". Swoją barwę zawdzięczają większej ilości pigmentu (melaniny). Przy dobrym świetle można zauważyć charakterystyczne cętki.

Lampart jest zwinnym i wyjątkowo skutecznym drapieżnikiem. Stosunkowo rzadko atakuje ludzi, jednak głodny lub rozjuszony stanowi śmiertelne zagrożenia dla każdego człowieka w swoim otoczeniu.

Zwierzęta te są samotnikami (choć nieraz grupy rodzinne mogą wynosić od czterech do sześciu osobników). Polują w nocy, a za dnia odpoczywają, często drzemiąc wyciągnięte na gałęzi drzewa. Z reguły prowadzą osiadły tryb życia, lecz w poszukiwaniu nowych terenów łowieckich mogą się przemieszczać. Unikają człowieka. Terytorium samca może osiągać od pięciu do czterdziestu kilometrów kwadratowych.

Lamparty charakteryzują się niebywałą zwinnością i siłą. Potrafią wykonywać 6-8-metrowe skoki. W polowaniu za zwierzyną są bardzo zwinne. Potrafią się wspinać i nie boją się stąpać po dość cienkich gałązkach. Niejednokrotnie wciągają wysoko w koronę drzew ofiary trzy razy cięższe od siebie, a nawet młode żyrafy. Choć nie przepadają za wodą, potrafią świetnie pływać.

Średnia życia lamparta na wolności to 12 lat. Rekord oficjalny 17 lat. W niewoli żyje nawet do 25.

W książkachEdytuj

Lampart pojawia się w drugiej części cyklu. Podczas wyprawy wgłąb środkowej Afryki, bohaterowie mieli okazję spotkać się z tym drapieżnikiem oraz złapać dwa osobniki.

Podczas nocnego napadu obozowisko zostało zaatakowane przez ludzi-lamparty, murzyńską sektę. Napastnicy przebrani w skóry lampartów zmusili Tomka do samoobrony, on zaś zabił kilku z nich, myśląc, że strzela do zwierząt.

Lampart jest również wspominany w czwartej części cyklu. W piątej zaś pojawia się spokrewniony z nim Irbis, nazywany panterą śnieżną.

Epizod z lampartem pojawia się również w Tomku w tarapatach, gdzie spotkanie z tym zwierzęciem było pierwowzorem konfrontacji Tomka Wilmowskiego z tygrysem w pierwszej części cyklu.