FANDOM

Kukabura

Kukabura chichotliwa, kukabura (Dacelo novaeguineae) – gatunek średniego ptaka z rodziny zimorodkowatych, zamieszkujący wschodnią i południowo-wschodnią Australię.

CharakterystykaEdytuj

Kukabura jest największym przedstawicielem rodziny zimorodkowatych, z dużą głową i masywnym dziobem. Obie płci wyglądają jednakowo, ale samica jest nieco większa. Upierzenie ciała beżowe, skrzydła brunatne z niebieskimi plamkami. Ogon dość długi, brązowy z ciemnymi prążkami. Za okiem ciemna plama. Dorasta do około 40-45 cm długości, przy rozpiętości skrzydeł 64-66 cm.

W przeciwieństwie do innych zimorodków, kukabura nie jest ściśle związana z wodą. Żyje w grupach rodzinnych do 8 osobników, składających się z rodziców oraz ich potomstwa z kilku lęgów - zwykle są to samce. Osiadłe, przez cały rok bronią swojego terytorium.

Zjada owady i inne bezkręgowce, małe ssaki, gady, ptaki i ich pisklęta. W przeciwieństwie do innych zimorodków, nie łowi ryb (choć sporadycznie może to robić). Poluje w dzień, zazwyczaj siedząc wysoko na gałęzi drzewa i czatując na ofiarę. Gdy pojawi się odpowiednia zdobycz, rzuca się w dół i chwyta ją dziobem.

Wydaje charakterystyczny, głośny głos przypominający histeryczny, ludzki chichot. Od tego wziął się drugi człon nazwy tego ptaka, pierwszy nawiązuje do odkrywcy Australii, Jamesa Coocka.

W książkachEdytuj

Kukabura pojawia się w I tomie. Swoim śmiechem wystraszyła ukrywającego się w zaroślach Tomka, narażając do na konfrontację z poszukiwaczami złota.