FANDOM

Krokodyl nilowy

Krokodyl nilowy (Crocodylus niloticus) – jeden z trzech gatunków krokodyli występujących w Afryce i drugi pod względem wielkości, zaraz po krokodylu różańcowym, w rodzinie krokodylowatych.

Występuje prawie w całej Afryce na południe od Sahary i na Madagaskarze. Był czczony w starożytnym Egipcie jako święte zwierzę boga Sobka.

CharakterystykaEdytuj

Rozmiary Edytuj

Krokodyl nilowy może osiągać długość 5,5 metrów i masę blisko 1 tony. Rekordowy osobnik miał długość 6 metrów, co czyniło go porównywalnym do krokodyla różańcowego.

Budowa Edytuj

Krokodyl ten ma typowy dla swojego rodzaju jaszczurowaty kształt ciała, pokryty kostnymi tarczami, ze szczękami opatrzonymi zębami osadzonymi w zębodołach. Ciało zakończone jest silnie rozwiniętym i umięśnionym ogonem. Dwie pary krótkich, silnych odnóży, z których przednie mają palce wolne, tylne spięte są w całości lub częściowo błoną pławną. Prowadzą półwodny tryb życia. Potrafią, w przeciwieństwie do innych gadów, wydawać głośne dźwięki. Są jajorodne, jaja składają na lądzie.

Występowanie Edytuj

Występuje prawie w całej Afryce. Nie zamieszkuje chłodnych obszarów Afryki północnej oraz pustynnych obszarów Sahary. Zamieszkuje brzegi rzek, jezior i zbiorników wodnych. Dni spędza na brzegu, a na noc zanurza się w wodzie. Może dożyć nawet wieku 100 lat. Poluje na różne zwierzęta (m.in. bawoły, antylopy, młode osobniki słoni). Odnotowywano wiele śmiertelnych ataków na ludzi, co czyni go jednym z najniebezpieczniejszych zwierząt Afryki. Z reguły czeka zanurzony przy wodopoju na ofiarę, którą następnie chwyta i wciąga pod wodę. Krokodyl ten może wstrzymać oddech pod wodą na ponad 45 minut.

Jako ciekawostkę można przytoczyć fakt, że C. niloticus ma największy w stosunku do wielkości ciała mózg, spośród wszystkich współczesnych gadów.

W książkachEdytuj

Podczas podróży przez Czarny Ląd bohaterowie wielokrotnie mieli styczność z krokodylami. W II tomie utrudniały one bohaterom zażywanie kąpieli oraz przeprawę przez bagna.

W ostatniej części Tomek miał zostać rzucony na pożarcie tym zwierzętom, ostatecznie jednak jego oprawca zginął w ten sposób.