Fandom

Tomkopedia

Jan Smuga

62strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze7 Share

Jan Smuga
Smuga.jpg
Informacje
Narodowość Polak
Zawód Łowca zwierząt, podróżnik, geograf, przewodnik, myśliwy, tropiciel
Data urodzenia Około 1860 w Warszawie (?)
Status Aktywny
Pojawia się we wszystkich częściach z wyjątkiem III
Ed7dafcc084a3a05.jpg

Pierwsze spotkanie Smugi i Tomka

Jan Smuga – jeden z głównych bohaterów cyklu, przyjaciel Andrzeja Wilmowskiego i bosmana Nowickiego, podróżnik, łowca dzikich zwierząt.

Charakterystyka

Jan Smuga był wysokim, dobrze zbudowanym mężczyzną w wieku około czterdziestu lat. Nierozłącznym elementem jego ubioru był kapelusz, fajka i colt za pasem. Charakteryzował się stoickim spokojem, potrafił zachować zimną krew w niemal każdej sytuacji. Biegle władał kilkoma językami, w tym angielskim, niemieckim i hiszpańskim. Znał również dialekty prymitywnych plemion indiańskich i afrykańskich. Prawdopodobnie był jedynym - lub jednym z niewielu - białym człowiekiem, który biegle znał znaczenie murzyńskich tam-tamów.

Jan Smuga słynął z niezwykłej odwagi, ale i roztropności. Był doskonałym strzelcem i doświadczonym podróżnikiem. Nie wahał się używać siły, choć nie czynił tego wtedy, gdy nie wymagała tego sytuacja. Zaskarbił sobie przyjaźń i podziw towarzyszy swoją wiedzą, opanowaniem i olbrzymim doświadczeniem. Zwiedził prawie wszystkie kontynenty (z wyjątkiem Antarktydy). Był jednym białym, który w czasach kolonialnych poznał mowę afrykańskich tam-tamów. Smuga nie wahał się ryzykować życia dla przyjaciół. Jego ulubieńcem, którego traktował niemal jak syna, był Tomek. Mimo tego, dla swoich towarzyszy był postacią tajemniczą, a w trakcie jego podróży często ujawniały się nieznane karty jego życiorysu.

Wczesne życie

Smuga w przeciwieństwie do Wilmowskiego i Nowickiego nie musiał uciekać z Polski. Urodzony w Warszawie, po śmierci matki zaczął podróżować po świecie. W końcu, ok. 1885 r. zatrudnił się w przedsiębiorstwie Hagenbecka, dla którego na wszystkich kontynentach łowił dzikie zwierzęta do cyrków i ogrodów zoologicznych. Z Andrzejem Wilmowskim zaprzyjaźnił się po jego ucieczce z kraju. Z bosmanem Nowickim natomiast poznaje się dopiero na początku stulecia, kilkanaście miesięcy przed rozpoczęciem akcji pierwszej książki o przygodach Tomka. To Smuga zabrał Tomka od wujostwa z Warszawy, umożliwiając mu ponowne spotkanie z ojcem.

Miał przyrodniego brata, Michała, który został zesłany na Sybir za działalność w tajnej organizacji niepodległościowej. Po ucieczce ze zsyłki mieszkał w górach w zachodnich Chinach, gdzie odkrył złoto. Potem zmarł wskutek odmrożeń przy przeprawie przez góry Karakorum, ale wcześniej zdołał powiadomić o odkryciu swego brata - Jana. Wyprawa po złoto jest tematem czwartej części cyklu.

Postać Jana Smugi pojawia się we wszystkich książkach serii, wyjąwszy Tomka na wojennej ścieżce.

Tomek w krainie kangurów

W 1902 roku Andrzej Wilmowski poprosił Smugę, by udał się w jego imieniu do Warszawy i przywiózł do Triestu jego czternastoletniego syna Tomka. Na miejscu Smuga przestawił rodzinie Karskich plany wobec chłopca, zgodnie z którymi miał on pozostać pod opieką ojca za granicą.

Więcej w Fandom

Losowa wiki