FANDOM

Irbis
Uncia uncia

Irbis, zwany też panterą śnieżną i śnieżnym leopardem (Panthera uncia) – gatunek drapieżnego ssaka z rodziny kotowatych (Felidae), występujący na terenach Azji Środkowej. Dawniej znany pod nazwą Uncia uncia.

CharakterystykaEdytuj

Żyje w Himalajach i na Wyżynie Tybetańskiej oraz środkowej Azji. Zamieszkuje stepy, lasy i góry do 6 000 m n.p.m. w lecie i ok. 600 m n.p.m. w zimie. Zwykle przebywa nad granicą lasu.

Ma krępe, dość krótkie łapy i długi, gruby ogon. Głowa i tułów mierzą 75-140 cm, ogon 70-100 cm. Irbis waży 35-70 kg. Na białokremowej lub szarawej na grzbiecie i białej na brzuchu sierści widnieją czarne lub ciemnobrunatne rozetki i plamy. Długie i gęste futro doskonale kamufluje zwierzę.

Poluje na górskie ssaki kopytne takie jak koziorożce, markury, dziki, nachury, tary i piżmowce, a także świstaki, ptaki i inne niewielkie kręgowce; nierzadko zwierzęta domowe, np. drób i bydło.

Do niedawna irbis zaliczany był do monotypowego rodzaju Uncia. Na podstawie analizy genetycznej przeprowadzonej w 2006 roku gatunek ten został umieszczony w rodzaju Panthera. Irbis jest ściśle powiązany z tygrysem, obydwa gatunki rozdzieliły się około 2 milionów lat temu.

Irbis nie stanowi zagrożenia dla ludzi, jednak zaskoczony lub zaatakowany osobnik jest w stanie zabić dorosłego człowieka.

W książkachEdytuj

Podczas wyprawy na Syberię w V tomie bohaterowie zastawili sidła na irbisa. Ku ich pechowi okazało się, że zwierzę znajduje się w legowisku i role się odwróciły. Pantera zaatakowała bosmana, który po krótkiej i zaciekłej szamotaninie z drapieżnikiem zrzucił go z siebie. Irbis uciekł.