FANDOM

Bumerang
Bumerangi

Bumerangi australijskich Aborygenów

Bumerang – broń ręcznie miotana stosowana zarówno do polowań jak i do walki, jego zasięg nie przekracza 150 m (i jest zależny od typu i ciężaru bumerangu oraz siły i techniki rzucającego).

Historia i konstrukcjaEdytuj

Powszechnie uważa się, że bumerangi mogą wracać do rzucającego, w rzeczywistości dotyczy to tylko niektórych odmian tego narzędzia. Użycie bumerangów jest powszechnie kojarzone z australijskimi Aborygenami, ale tego typu broń była znana i używana także w innych kulturach, między innymi w Europie, Starożytnym Egipcie, pd.-wsch. Azji oraz Ameryce Śr. i Pn.. Aborygeni jako jedyni używali specjalnych lekkich bumerangów powracających do rzucającego.

Ramiona bumerangu są tak wyprofilowane, by jego ruch wirowy wywoływał siłę nośną prostopadłą do płaszczyzny obrotów. Bumerang porusza się również ruchem postępowym, zatem ramię będące chwilowo w górze ma większą prędkość względem powietrza niż ramię dolne. Ponieważ wielkość siły nośnej rośnie z prędkością, to ciąg wytworzony przez górną i dolną część bumerangu nie są jednakowe. Nierównowaga ta skutkuje momentem siły, który wywołuje precesję żyroskopową wirującego bumerangu.

Tradycyjne bumerangi robione były zazwyczaj z drewna i miały kształt zbliżony nieco do owocu banana – stopień zakrzywienia wahał się zwykle od nieznacznego zagięcia aż do kąta prostego.

CiekawostkiEdytuj

  • Najstarszy bumerang na świecie odkryto w Polsce, w Jaskini Obłazowej. Jego wiek szacuje się na około 23 tys. lat. Ludzie, którzy go wykonali, mogli być związani z kulturami z Pavlova.