FANDOM

Wilm

Andrzej Wilmowski – ojciec Tomasza Wilmowskiego, jeden z głównych bohaterów cyklu.

W czasach poprzedzających akcję książek Andrzej Wilmowski był nauczycielem geografii w jednej z warszawskich szkół. Prowadził działalność konspiracyjną, m.in. rozprowadzał zakazane ulotki i prasę. Odkryty przez carską policję, zmuszony był uciekać z Polski, zostawiając żonę i kilkuletniego syna. Trafił do Niemiec, gdzie zatrudniony został przez firmę Hagenbecka jako łowca dzikich zwierząt, zajmujący się ich dostawą do ogrodów zoologicznych. Po kilku latach ponownie spotkał swojego rewolucyjnego kolegę – bosmana Tadeusza Nowickiego. Pomógł mu zdobyć pracę u Hagenbecka i razem z nim wyruszał na wyprawy.

W czasie swojej działalności jako łowca zwierząt poznał wielu sławnych badaczy, naukowców i podróżników. Jednym z nich był Jan Smuga, z którym się zaprzyjaźnił. Po kilku latach sprowadził do siebie osieroconego przez matkę Tomka.

Wilmowski zasłynął jako znakomity geograf i znawca rdzennej ludności. Zawsze opanowany i spokojny, przemoc uważał za rzecz całkowicie zbędną. Broni przeciwko człowiekowi użył tylko raz - przy próbie zabicia Pawłowa, rosyjskiego agenta, tego samego, który doprowadził do jego ucieczki z kraju - ostatecznie jednak zabiła go Natasza Władimirowna Bestużewa.