FANDOM

Abu-simbel

Abu Simbel.

Abu Simbel - położony około 280 km na południe od Asuanu obszar, na którym znajdują się, na zachodnim brzegu Nilu, dwie słynne świątynie skalne ufundowane przez Ramzesa II, a odkryte w czasach nowożytnych przez J. Burckhardta.

Historia i charakterystykaEdytuj

Większa poświęcona jest trzem bogom - Amonowi, Re i Ptahowi, oraz samemu Ramzesowi; mniejsza - bogini Hathor oraz najważniejszej żonie Ramzesa, Nefertari. Konstrukcja większej świątyni jest o tyle fascynująca, że na końcu długiego szeregu kolejnych sal (m.in. hypostylowa z filarami ozyriackimi) znajduje się sanktuarium z posągami, oświetlane słonecznymi promieniami dokładnie i jedynie dwa razy w roku: 21 października i 19 lutego (prawdopodobnie chodzi o daty związane ze świętem sed).

Sławna i charakterystyczna jest fasada tej świątyni, którą zdobią cztery monumentalne (24-metrowe) posągi siedzącego Ramzesa II. Fasadę mniejszej świątyni zdobi sześć 10-metrowych posągów faraona i Nefertari.

Budowa zapory asuańskiej zagroziła obu zabytkom (całkowite zalanie). Spośród wielu koncepcji ich ocalenia wybrano wycięcie obu świątyń ze skały i ich rekonstrukcję na płaskowyżu Pustyni Zachodniej. Bloki skalne o łącznej masie 15000 ton przeniesiono 64 metry wzwyż. Nadzór i kierownictwo Komitetu Ekspertów UNESCO objął w 1963 roku profesor Kazimierz Michałowski.

W książkachEdytuj

Podczas wakacji opisanych w ostatnim tomie Nowicki wraz z Sally i pozostałymi bohaterami zatrzymali się w Abu Simbel.