FANDOM

Żelazny Faraon
Faraon
Informacje
Narodowość Egipcjanin, Arab
Zawód Przemytnik, fałszerz, terrorysta, rewolucjonista
Data urodzenia Nieznana
Status Prawdopodobnie martwy
Pojawia się W IX tomie

Żelazny Faraon (ur. ? - zm. prawdopodobnie 1911) - pseudonim egipskiego przestępcy, głównego antagonisty ostatniego tomu. Żelazny Faraon zajmował się przemytem na dużą skalę podrobionych dzieł sztuki, co było przykrywką i źródłem dochodów na prowadzenie działalności rewolucyjnej przeciwko osiadłym w Egipcie Brytyjczykom. Był przywódcą dużej siatki przestępczej, mającej jednocześnie charakter kryminalny, terrorystyczny i rewolucyjny. Jego prawdziwe nazwisko nie jest znane.

Charakterystyka i osobowośćEdytuj

Faraon był Egipcjaninem, głęboko zafascynowanym historią i kulturą starożytnego Egiptu. Po powrocie z Londynu, gdzie pobrał edukację, porzucił islam i prawdopodobnie przeszedł na wiarę w starożytnych bogów.

Podobnie jak większość Egipcjan, Faraon nienawidził stacjonujących w jego kraju Brytyjczyków i za swój główny cel postawił sobie wypędzenie najeźdźców i przywrócenie w Egipcie prawa wzorowanego na starożytnej monarchii. By zdobyć fundusze i jednocześnie zakpić z europejczyków, Faraon rozpoczął handel doskonale podrobionymi dziełami sztuki egipskiej, co zostało wykryte i wywołało poruszenie w środowiskach europejskich. Innym źródłem dochodów Faraona był handel ludźmi, których łapał w Nubii.

Z charakteru Faraon był człowiekiem sprawiającym wrażenie obłąkanego. Miał manię wielkości i urojenia; uważał się za pomazańca bogów i ich wybrańca na nowego faraona. Był człowiekiem bezwzględnym i nie wahał się używać przemocy. Był również inteligentny i wyrachowany, co pozwoliło mu na manipulowanie ludźmi i stworzenie całej siatki przestępczej.

Faraon znany był z zamiłowania do sztuki egipskiej. Często nosił ubrania wzorowane na faraońskich szatach, liczne ozdoby oraz maski.

Rola w książceEdytuj

W 1911 Jan Smuga został zaproszony do Kairu w celu pomocy przy wyjątkowo zawikłanym śledztwie. Na terenie Egiptu nieznani sprawcy rozpoczęli szeroko zakrojony handel świetnie podrobionymi dziełami sztuki, zaś wszystkie poszlaki prowadziły do tajemniczego człowieka, ukrywającego się pod pseudonimem Żelazny Faraon.

Podczas gdy jego przyjaciele spędzali w Egipcie zasłużone wakacje, Smuga rozpoczął prywatne śledztwo w celu schwytania przywódcy przemytników.

ŚmierćEdytuj

Okoliczności śmierci Żelaznego Faraona są niejasne. Podczas finałowego starcia przemytników z angielskim garnizonem, Faraon wyskoczył przez okno swojej kajuty wprost do Nilu. Biorąc pod uwagę stosunkowo duży dystans do przepłynięcia oraz obecność licznych krokodyli, najprawdopodobniej został on pożarty przez drapieżniki lub utonął. Jednak po zakończeniu walki, bohaterowie sami sobie przyznali, że nie mogą mieć stuprocentowej pewności co do jego śmierci.